Asiaa, asennetta ja tunnetta, ole hyvä!
Tiedostan, että jo pelkkä sana TUNNE voi karkottaa monta suomalaista johtajaa ja muuta lukijaa. Me olemme edelleen asiajohtajakansaa: tunteet ovat työpaikan kummajaisia. Tai kenties olemmekin vain kielellisen kulttuurimme uhreja? Ajattelepa hetki näitä käännöksiä:
Emotion = tunne
Sentiment = tunne
Feeling = tunne
Sensation = tunne
Jopa tekoäly osaa nähdä sanan ’tunne’ vivahteikkaana ja avata sen ulottuvuuksia. Löytääpä tekoäly vielä tällaisenkin kulman: ” Kun kielestä puuttuu erityinen sana jonkin asian ilmaisuun, se voi merkittävästi ja monin tavoin vaikuttaa ihmisten viestintään, ymmärrykseen ja kykyyn käsitellä tietoa.”
Niittaanpa tähän vielä norjalais-suomalaisen kielitieteilijän ja psykologian professorin Frode J. Strømnesin ajatuksen: ”Sanat ovat kuin kottikärryjä, jotka kärräävät mielikuvia.” Eivät taida nämä suomalaisen tunnesanaston kottikärryt juuri mitään kärräillä.
Ilman taitoa havainnoida ja johtaa tunnetilaa ympärilläsi, tulet näkemään tiimissäsi innostuksen laskua, josta voi kasvaa asenteeksi kivettyvää haluttomuutta: toinen ihminen valitsee, ettei enää halua antaa täyttä osaamistaan ja kyvykkyyttään käyttöösi. Tälle voit johtajana tehdä paljon jokaisessa arjen kohtaamisessa.
Jotta saat konkretiasta kiinni, loiskautan sinut nyt Johda tunneilmastoa -kirjan pelastusveneeseen (Jarkko Rantanen, Ira Leppänen ja Heikki Kankaanpää). Seuraavassa käyn tiivistäen läpi kirjassa nostetut kolme periaatetta tunneilmaston johtamiseen.
Periaate 1: Virity tunnetaajuudelle
Ajattele, että tunteet ovat elefantti ja järki on ratsastaja, joka yrittää hallita monin verroin vahvempaa elefanttia.
Työelämässä me puhumme ratsastajalle, tarjoamme tietoa ja järkiperusteita. Kuitenkin aina, kun esitämme tietoa tai faktoja, ne herättävät myös jonkinlaisia tunteita. Silloin tuo väkivahva elefantti (tunne) saattaa riistäytyä taitamattoman ratsastajan (järjen) käsistä.
Jotta oppisit havainnoimaan toisen tunteita, on sinun ensin opittava havainnoimaan omia tunteitasi. Mitä tunteita tavoitteet sinussa herättävät? Entä strategia, arvot ja prosessit? Osaisitko nimetä, miltä sinusta tuntuu juuri nyt? Mitä tuntemuksia on kehossasi juuri nyt?
Olennaista ei ole aina löytää selkeää vastausta vaan kiinnittää huomioita tunteisiin ja tuntemuksiin. Näin vahvistat hermostollisia yhteyksiä aivojesi tietoisen ajattelun ja tunnealueiden välillä. Tutkimukset osoittavat, että kehittynyt tunnetietoisuus on yhteydessä parempiin päätöksiin, toimiviin ihmissuhteisiin ja vaikuttavaan kommunikointiin.
Tunnetietoisuuden kasvattaminen on ensimmäinen askel tunneilmaston johtamisen taitoon.
Periaate 2: Tunteet ovat ikkuna tarpeisiin (KYARHEM)
Mitä ihmiset sitten tahtovat? Mitä ovat tarpeet tunteiden takana? ’KYARHEM’ kuvaa seitsemää psykologista perustarvettamme:
Vuorovaikutuksessa kanssasi toinen haluaa
- olla kiinnostava (K). Katso silmiin. Kysy, mitä kuuluu. Kuuntele. Kysy lisää. Olemalla kiinnostunut luot tärkeitä kokemuksia, jotka ruokkivat voimavaroja.
- tulla ymmärretyksi (Y). Monesti jo se, että olet läsnä, kuuntelet ja ymmärrät, riittää rauhoittamaan hankalankin tilanteen.
- olla arvostettu (A). Osoittamalla arvostusta herätät paljon positiivisia tunteita, kuten ylpeyttä, kiitollisuutta ja myötätuntoa. Arvostuksen puute puolestaan herättää häpeää ja surua.
- kokea reiluutta (R). Reiluuden kokemuksesta on tärkeä muistaa, että se on kokemus ja riippuu henkilön arvoista. Ihmiset reagoivat voimakkaasti kokiessaan, että heitä kohdellaan epäreilusti. Johtajana voit vain pyrkiä kohtelemaan työntekijöitäsi mahdollisimman reilusti ja jos se ei onnistu, on syytä keskustella. Epäreiluuden aikaansaama moraalinen inhon tunne nimittäin vain pahenee, jos sitä ei ilmaista.
Työssään ihminen halua kokea
- hallinnan tunnetta (H) eli hallita tilannetta ja elämäänsä. Hän haluaa ennemmin itse valita suostumuksensa tehtävään kuin tulla pakotetuksi siihen jonkun toisen toimesta.
- edistyvänsä (E). Edistymisen tunne on lisääntyvää hallinnan tunnetta – ja vasta lisääntyessään hallinnan tunne herättää suuria positiivisia kokemuksia. Edistymisen näkyväksi tekeminen onkin yksi parhaista keinoista ruokkia ihmisten sisäistä motivaatiota.
- merkityksellisyyttä (M), joka syntyy, kun työstä seuraa jotain hyvää muille ihmisille, työ on yhteydessä tärkeään arvoon, työllä on pitkän aikavälin tai laajemmalle leviävää vaikutusta ja se edistää hyvien suhteiden tai yhteisöjen rakentumista.
Kun ymmärrät ihmisten tunteita ja tarpeita käytöksen takana, ymmärrät myös, minkälaiset asiat saavat ihmisen aidosti motivoitumaan, sitoutumaan ja antamaan panoksen, jota tavoitteiden saavuttaminen vaatii.
Periaate 3: Huomioi kaikki tunteet hyväntahtoisesti
Tämä on yksinkertainen ja selkeä periaate. Kun huomioit kaikki tunteet hyväntahtoisesti, positiiviset tunteet vahvistuvat ja negatiiviset tunteet lievenevät.
Millaisia ajatuksia tai mahdollisuuksia tämä sinussa herättää?
Tunneälyn ja tunnetaitojen tasossa on väistämättä eroa ihmisten välillä. Kehittäessäsi näitä taitoja johtajana sinua voi auttaa tämäkin ajatus:
Joka kerta kun keskityt toisen ihmisen ajatteluun, oma ajattelusi laajenee.
-Tenzin Gyatso
Heli Engblom
Kirjoittaja on LMI johtajuuskehittäjä.
Lisätietoa kirjoittajasta: https://www.lmi.fi/tiimi/heli-engblom/