Tervetuloa tuotantolinjalleni!
Olin 27-vuotias DI-koulutuksella siniseksi pilattu myynti-insinööri, kun minua pyydettiin Nokialla tuotantopäälliköksi. Tehtävänä oli ajaa ylös tuotekehitysvaiheessa oleva matkapuhelin, josta oli tuleva Nokian kaikkien aikojen kompleksisin tuote: ensimmäinen kommunikaattori. Kun kaikki muut tuotteet syntyivät varsin suoraviivaisella tuotantolinjalla, tämä tuote tulisi vaatimaan neljä erillistä tuotantolinjaa kolmelle eri moduulille ja massiivisen loppukokoonpanolinjan. Eikä siinä vielä kaikki: kahdella linjoista piti ajaa ylös Nokialle täysin uusi, leikkaussalitason puhdastilaa avaruuspukuineen vaativa tuotantoteknologia.
Eräänä päivänä tuotantolinjani odottivat jo tehtaan lattialla. Tuotekehityksen koesarjat tehtiin kuitenkin vielä ihan muualla, koetuotannon linjoilla. Tuotekehityksen veikkoja heidän tuotteelleen räätälöidyt, uutuuttaan kiiltävät linjat vetivät vastustamattomasti puoleensa: he tungeksivat jo ovella, innokkaina aloittamaan massatuotannon, kun linkosin exceleistäni STOP-merkin prosenttiluvun muodossa… Halusin nimittäin löytää selkeän määritelmän ja rationaalisen perusteen sille, milloin voin päästää tuotteen massatuotantoon. Excelien kompleksisesta syvyydestä nousi selkeä määritelmä: kokonaissaanto 77%. Sadasta linjalta syntyvästä tuotteesta saisi siis aloituksessa tulla maksimissaan 23 viallista, jotta korjaajakapasiteetista ei tulisi pullonkaulaa ja viallisia tuotteita lähtisi kasaantumaan tuotannon lattialle.
En ehkä saanut tällä ystäviä, mutta selkeyttä sain. Kommunikaattori livahtikin välittömästi minulle massatuotantoon, kun ensimmäinen koesarja saavutti 77% saantotavoitteen. Korjaajani olivat tiukilla, mutta selviytyivät! Sen tueksi rakensin uutta, vahvempaa jatkuvan parantamisen systematiikkaa tuotannon ja tuotekehityksen välille. Se nosti saantoa, avarsi pullokaulaa ja paransi tuottavuutta auringonnousun varmuudella.
Euroopan, Lähi-Idän ja Afrikan myynnille pukkaa analyysiä
On varmasti kauheaa katsella, kun sininen johtaja tukehtuu dataan. Jos sinisen johtajan sisäinen prosessori ei ehdi työstää päälle vyöryvää datamäärää, eikä selkeyttä pääse syntymään, hänellä ei yksinkertaisesti ole mitään annettavaa ympäristölleen. Hänen pitää saada kadota kammioonsa ja tulla esiin vasta ”selvin päin”. Voitte uskoa, että on vielä kauheampaa, kun itse on se dataan tukehtuja.
Olisittepa nähneet surkean tilani, kun ensi kertaa vahvistin kuukausittaiset tuote- ja maakohtaiset myyntiluvut EMEA:n myynnin johdolle. Onneksi aika harva näki.
Niin, sitä edeltävän viikon aikana olin ottanut datamyllyyni uusimmat puolentoista vuoden myyntiluvut EMEA-alueen 100+ maasta, tiedot kaikista Euroopan tehtaalla valmistettavista tuotteista, tuotekehityksen tuoreimmat ylösajosuunnitelmat kaikille uusille tuotteille, Amerikan mantereiden ja Aasian myyntiluvut, jotka kohdistuivat Euroopan tehtaille, ja tiedot globaaleista materiaalirajoitteista. Niillä tiedoilla viritin työkalut siihen uskoon, että ulos tulivat kaikkien Euroopan tehtaiden tuotantosuunnitelmat, tehtaiden kapasiteettivahvistukset, ja lopulta vahvistetut myyntiluvut EMEA:n myyntijohdolle sekä materiaalisuunnitelma toimittajille ympäri maailmaa.
Kun ensi kerran astuin EMEA:n myyntijohdon eteen esittelemään kuukausittaisen prosessini vahvistuksen, olin itse nähnyt lopullisen datan vasta samana aamuna. Olin vielä täysin yksityiskohtien lumoissa. Ei tullut analyysiä, ei. En todellakaan nähnyt metsää puilta.
Olisipa jo silloin ollut käytynä LMI:n Oman Minän Johtaminen® -valmennus. Asiain kulku ja tilanteen hanskaan ottaminen olisivat näyttäneet aivan toisenlaisilta.
Hallittua joustoa globaaliin tilaus-toimitusverkostoon
Rakenna toimitukset kaikissa oloissa turvaava, kuukausittaisten myyntiennusteiden mukaan päivittyvä, optimaalinen jousto matkapuhelinten globaaliin tilaus-toimitusverkostoon. Huolehdi, että kaikki tilaus-toimitusketjun toimijat ympäri maailmaa sitoutuvat toteuttamaan sen mukaiset jatkuvat muutokset.
Toimintaympäristön haasteisiin kuului rullaava 1,5 vuoden aikajänne, jolla kaikki seuraavien tekijöiden numeeriset ohjurit muuttuivat kuukausittain:
- Koko maailman logistiikkaputkisto: toimittajat – tehtaat – myynnin kohdemaat.
- 10 tuotekehitysyksikköä tuoteprojekteineen eri aikavyöhykkeissä ympäri maailmaa.
- 70-100 puhelintuotetta kieli- ja taajuusaluevariantteineen elinkaaren kaikissa vaiheissa (tuotekehitys – massatuotanto – alasajo).
- 10 tehdasta tuotantosuunnitelmineen eri aikavyöhykkeissä ympäri maailmaa.
- Maailman kaikkien maiden myyntiluvut tuotevarianttitasolla.
- Muuttuvat maakohtaiset kauppaehdot maailman kaikille maille.
- Jouston optimointiin tarvittava kustannuslaskenta.
Mikään ei ole siniselle johtajalle houkuttelevampaa kuin lähteä johtamaan selkeyttä tällaisen moniulotteisen matriisin pohjalta! Tässä tehtävässä oli nimittäin aikaa ja mahdollisuus rakentaa systematiikkaa toimintaprosessiin ja selkeyttä viestintään – muutenhan se olisi ollut täyttä painajaista sinisellekin johtajalle. Hyvin pysyi homma hanskassa, kunhan systematiikka syntyi ja toimi. Tuiki tuntemattomatkin ihmiset ympäri maailmaa alkoivat luottaa, kun tiesivät kuinka pystyvät tarvittaessa vaikuttamaan päätöksiin. Se taas johti vahvaan yksilötason sitoutumiseen tuossa maailmanlaajuisessa, monitahoisessa ja -tasoisessa verkostossa. Ja minä tiesin, että aina päästiin asiaan, eikä tarvinnut ottaa tunnekuohuja vastaan.
Muuttuvakin data on siniselle johtajalle faktaa, muutosta pitää vain katsoa analyyttisesti. Historiaa pitää ymmärtää, jotta osaa ennustaa paremmin. Jotain pitää pystyä paaluttamaan, jotta analyysi voi syntyä. Analyysistä syntyy systematiikkaa. Systematiikasta syntyy selkeyttä, toimivuutta ja tuottavuutta. Tämä vie aikaa. Muun väriset johtajat ovat poistuneet paikalta kärsimättöminä, tylsistyneinä tai kauhistuneina jo kauan ennen kuin tulosta alkaa näkyä. Joka iikka haluaa kuitenkin palata paikalle, kun selkeyttä kaaokseen on tarjoilla.
No, enhän minäkään ole vain sininen; vihreää ja punaista vilkkuu luontaisen toimintatapani spektrissä vahvasti käyttökuntoisina, keltaista vain mausteeksi. Toivottavasti kuitenkin löydät blogistani riittävästi vihjeitä sinisen suotimen tunnistamiseen – ja osaat olla asteen verran sallivampi tällaisiakin kanssaihmisiä kohtaan. Minä ainakin luotan lujasti siihen, ettei evoluutio olisi säilyttänyt tällaisia piirteitä, jollei niistä olisi ihmiskunnan historian kulussa ollut jotakin hyötyä.
Heli Engblom
LMI johtajuuskehittäjä
Lue lisää LMI johtajuusanalyysistä
Lue koko juttusarja Extended Disc -analyysin johtajien pääväreistä:
- Punainen: Intuitiivinen ja faktakeskeisesti ajatteleva johtaja
- Sininen: Johtaja Sininen pesee faktaa ja linkoaa analyysiä
- Keltainen: Keltainen pomo kysyy, onko kaikilla kivaa
- Vihreä: Vihreä johtaja on rauhallinen ja kuuntelee