Säästöpankki Optia on LMI Finlandin Vuoden asiakas 2023
Säästöpankki Optian valinnan kriteereinä vuoden asiakkaaksi olivat valmennettujen erinomaiset tulokset kasvussa johtajina ja ihmisinä, pankin liiketaloudellinen menestys sekä LMI:n yhteistyön laajamittaisuus ja jatkuvuus.
Toimitusjohtaja Heikki Paasosen mukaan pankin kasvun strategia ja erilaiset markkinaolosuhteet ympäri maata vaativat esihenkilöiden johtamiselta hyvin paljon. Pankki rekrytoi koko ajan lisää työntekijöitä, joten hyvä johtajuus ja sen kautta henkilöstötyytyväisyys ovat tulevaisuudessakin olennaisia tekijöitä pankin menestykselle ja työnantajakuvalle.
LMI-johtamisvalmennukset alkoivat pankissa vuonna 2017 ja mukana on ollut tähän mennessä toistakymmentä henkilöä. Prosessien tukena on käytetty LMI:n Oman minän johtaminen™ -ohjelmaa. LMI-johtajuuskehittäjä Matti Rytkönen on toiminut valmentajana.
Itseluottamus, ajankäyttö ja kommunikaatio
–Johtajien ajankäyttö, itseluottamus ja kommunikaatio ovat kehittyneet selkeästi. Tätä kautta myös pankin liiketoiminnan tulos ja myynnin kasvu ovat kehittyneet hyvin, kertoo Heikki Paasonen.
Matti Rytkösen mukaan kaikki valmennettavat ovat esimerkillisesti sitoutuneet omien vahvuuksien ja kehittämiskohteiden tunnistamiseen sekä omien päämäärien määrätietoiseen käytäntöön viemiseen. He ovat saaneet erinomaiset henkilötason johtajuusvalmennuksen tulokset oman roolin täsmentymisen ja vastuualueen liiketoiminnan tulosten osalta.
Erinomaiset liiketoiminnan ja johtajuuden tulokset
Kokeneet esihenkilöt ja pankkilaiset ovat kehittäneet vastuualueensa myyntiä ja saavuttaneet esimerkiksi yrityspuolella pankin historian parhaita myyntituloksia. Lue lisää myyntijohtajista Jussi Kauppisesta ja Ulla Oinosesta.
Monet mukana olleet johtajat ovat prosessien aikana myös ottaneet vastaan haastavamman tehtävän ja roolin sekä kehittäneet valmennettavaa otetta johtajuuteen.
–Olen pystynyt fokusoimaan tekemistäni paremmin, kun olen saanut ympäriltäni ”sälää” vähemmäksi. Se on näkynyt myös valmennustyössäni omiin tiimiläisiin päin niin, että esimerkiksi keskusteluissa on ollut selkeä punainen lanka.
–Valmennus on palauttanut uskoa itseeni, että olen oikeasti hyvä tässä roolissa.
–Olen oppinut näkemään virheet ja haastavat tilanteet ponnahduslautana.
–Vietän enemmän aikaa perheen kanssa.
Säästöpankki Optia
Säästöpankki Optia on Suomen suurin säästöpankkiryhmään kuuluva pankki. Pankilla on 13 toimipistettä ja henkilökuntaa yli 130. Pankin luottokanta oli vuoden 2022 lopussa 1 932,4 miljoonaa euroa. Pankin pääkonttori sijaitsee Iisalmessa.
Pankki täyttää tänä vuonna 140 vuotta.
Aiemmat vuoden asiakkaat:
2022 Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin HUS Akuutti tulosyksikön
2021 Team Trade Oy
2019 Forenom Oy
2018 VAK Huoltopalvelut Oy
2017 Ponsse Oyj
2016 Kuopion Kaupunki
2015 Seinäjoen Energia Oy
2014 Snellmanin Lihanjalostus Oy
2013 DRA Consulting Oy
2012 Produal Oy
2011 Schneider Buildings
2010 NHK-keskus Oy
2008 Pikotec Oy
2007 RMJ Saksman Oy
2006 dSign