Entusiasm och resultat

Tänk dig en arbetsplats där alla kommer till jobbet full av entusiasm för sitt arbete och för sin arbetsplats. Tänk dig en sån entreprenörsanda, mod och entusiasm som finns hos uppfinnaren, banbrytaren eller den som först vågar lansera något alldeles nytt. En entusiasm som går igenom alla barriärer. Man bryr sig inte om att andra tycker att det är galet och orealistisk, utan man är beredd att göra det som krävs.

Hur skulle det vara om du hade den entusiasmen i ditt arbete? Hur skulle det se ur om hela din organisation skulle ha den entusiasmen? Vad skulle vara annorlunda än idag? Ganska mycket tänker säkert många av er. Inga suckar och pustar mer, innovationer och förändringsarbete skulle ses som en självklarhet och framförallt skulle resultat uppnås. Ni skulle få massor av de viktigaste sakerna gjorda, de som ger mest resultat, och ni skulle samtidigt ha roligt.

Varför vi gör det vi gör och varför det är viktigt?

Grunden för en entusiastisk och resultatinriktad arbetsplats är medvetenheten om sitt egen och sin organisations ”varför?”. Varför vi gör det vi gör och varför är det viktigt? Då avser jag något som viktigt på riktigt, viktigt i ett mycket större sammanhang än det egna jobbet, större än själva organisationen. Alla vill vi vara del av något viktigt som är större än oss själva, att på något sätt förändra världen till det bättre, eller hur? På LMI Finland vill vi till exempel förbättra världen genom motiverande och intelligent ledarskap. Det är vår drivkraft.

Första steget är alltså att klart och tydligt definiera sitt ”varför”, gärna tillsammans inom organisationen eftersom diskussionen runt detta ger så mycket. Då vi blir tydliga med varför vi gör det vi gör, får vi även en röd tråd att pejla emot i organisationen. Vi definierar vår mission och förtydligar ofta även våra värderingar. Då alla vet vad de ska göra, hur de ska göra och dessutom varför det ska göras (varför det är viktigt), läggs grundstenarna till både engagemang och resultat. Tydlighet är ett nyckelord även här.

Backa upp med konkret handling

Men det räcker inte med att enbart definiera sitt ”varför”. Vi behöver även backa upp med tydlig handling, annars blir det bara tomt prat, vilket varken engagerar någon eller ger resultat. Vårt ”varför” bör alltså synas i vårt arbete. Organisationsledningen behöver vara tydlig med varför vi gör det vi gör i organisationen. Ledare på alla nivåer bör prata om det i olika sammanhang och ”leva” det i vardagen. En organisations ”varför” måste synas i sort och smått, både internt och extern, för att vara trovärdig.

Det kan vara riktigt knepigt att tydligt och klart definiera sitt ”varför”. Enligt Simon Sinek, författare av den populära boken ”Start with why”, finns våra innersta djupa motiv och värderingar i den gamla delen av vår hjärna och den delen har ingen kapacitet för språk. Det finns alltså inte ord i den delen av hjärnan, utan vi måste förklara vad vi känner med den nya delen av hjärnan, neocortex. Då är det förståeligt att det kan bli knepigt. Men fast det kan vara knepigt är det viktigt.

Mission och vision

Medvetenheten om sitt företags ”varför” är grunden för motivation och engagemang. Det berättar till oss hur viktigt arbete vi utför, eller hur? Mission och vision utan genomförande är bara tomma ord och det ger inget som helst resultat, tvärtom.

Vad är din innersta drivkraft?

Susanne Liimatainen
LMI ledarutvecklare

Relaterade artiklar