Hieman historiaa
Palvelevan johtamisen idea on jo vuosituhansia vanha; esimerkiksi Jeesus oli Raamatun mukaan palveleva johtaja. Johtamismallin toi nykyaikaan yhdysvaltalainen, AT&T:ssä työskennellyt Robert K. Greenleaf 1970-luvulla, kun hän kirjoitti klassikoksi muodostuneen The Servant as Leader -julkaisun. Palvelevan johtamisen käsite syntyi Yhdysvalloissa aikana, jolloin vallassa olivat kellokortit, taylorismi ja autoritäärinen ylhäältä alas johtaminen. Johtajan kuului tyypillisesti tietää kaikesta kaikki ja työntekijät olivat olemassa johtajaa, hänen uraansa ja työnantajaansa varten. Ajatus siitä, että johtaja palvelee alaisiaan eikä toisin päin, haastoi vallitsevaa autoritääristä ja hierarkkista yrityskulttuuria.
Millaista palveleva johtaminen on tänä päivänä?
Palvelevassa johtamisessa johtajan tärkein tehtävä on palvella johdettaviaan. Hierarkkisen johtamisen sijaan johtajan tehtävä on varmistaa, että kullakin työntekijällä on aikaa, osaamista, resurssit ja mahdollisuudet onnistua työssään, ja tukea heitä priorisoimalla oma aika työntekijöiden käyttöön. Palvelevan johtamisen päämäärä on myös, että palvelevasti johdetut ihmiset ryhtyvät harjoittamaan palvelevaa johtamista myös keskenään. Näin pyritään luomaan johtamisessa asenne ja tapa toimia, joka ei ole vahvasti sidoksissa tiettyihin henkilöihin, titteleihin tai rooleihin vaan yrityskulttuuriin, tapaan johtaa omaa työtään ja yhteistyöhön muiden ihmisten kanssa.
Palveleva johtaminen ottaa ihmiskeskeisen lähestymistavan johtamiseen, joka korostaa johdettavien tarpeita ja pyrkii sitä kautta luomaan positiivisen vaikutuksen ihmisiin. Palveleva johtaminen on lähestymistapa, joka korostaa johtajan roolia palvelijana omalle työyhteisölleen. Tällä lähestymistavalla johtaja tukee ja auttaa ihmisiä saavuttamaan tavoitteet työssä ja henkilökohtaisessa kehittymisessä samalla kun edistetään koko organisaation yhteisiä päämääriä.
Tänä päivänä palveleva johtaminen perustuu ajatukseen siitä, että johtajan tehtävä on auttaa alaisiaan kasvamaan ja kehittymään, ja että johtaja on omalta osaltaan vastuussa työntekijän hyvinvoinnista ja menestyksestä. Palvelevassa johtamisessa on kyse ei-itsekkäästä asenteesta, halusta palvella ja edellytysten luonnista. Palveleva johtaja pyrkii luomaan psykologisesti turvallisen ympäristön, jossa alaiset voivat kasvaa ja kehittyä omilla vahvuuksillaan ja palveleva johtaja auttaa heitä saavuttamaan tavoitteensa. Tämä johtamistapa korostaa yhteistyötä, vuorovaikutusta ja avoimuutta.
Palvelevan johtamisen kulttuurista voidaan puhua silloin, kun kaikki työntekijät sisäistävät ajatuksen siitä, että kaikki ovat toistensa palvelijoita. Jokainen on valmis auttamaan toista onnistumaan. Työyhteisön jäsenet arvostavat toisiaan ja antavat toisilleen palautetta. Myös johtaja saa jatkuvasti palautetta työyhteisöltä omasta toiminnastaan.
Millainen on palveleva johtaja?
Palveleva johtaja
- Ymmärtää, että johtaminen on palvelutehtävä. Motiivina on halu auttaa muita kasvamaan ja onnistumaan.
- On aito ja rehellinen. Luottamusta vahvistaa, kun johtaja on oma itsensä ja hän tunnistaa ja ymmärtää omat vahvuutensa ja heikkoutensa.
- Arvostaa työntekijöitä ja antaa tunnustuksen heidän aikaansaannoksistaan eikä ota kunniaa muiden tekemisistä itselleen.
- Osoittaa nöyryyttä myöntämällä omat virheensä, oppimalla saamastaan kritiikistä ja arvostamalla muita työyhteisön jäseniä.
- Sallii virheet. Virheet käsitellään, niistä opitaan ja sen jälkeen mennään eteenpäin kantamatta kaunaa tai olematta kostonhimoinen.
- On empaattinen, myötätuntoinen ja ymmärtää ihmisten erilaisuuden ja erilaiset elämäntilanteet. Kuuntelemisen taito korostuu.
Palveleva johtamisasenne sopii erittäin hyvin yhteen viime vuosina suosituksi tulleen valmentavan johtamisen kanssa.
Hannu Paasovaara
LMI johtajuuskehittäjä
LMI:n ”Valmentava johtaminen”-ohjelmassa yksi neljästä johtamisen ydinarvoista on palvelualttius.
Linkki LMI:n ”Valmentava johtaminen”-ohjelmaan: Valmentava johtaminen® | LMI Finland