Strategiataulun maalaaminen

Strategiataulun maalaaminen: ”Mistä tulemme? Keitä olemme? Mihin menemme?”

Mistä tulemme? Keitä olemme? Mihin menemme? on ranskalaisen taidemaalarin Paul Gauginin tunnetun maalauksen nimi. Näillä elämän suurilla kysymyksillä päästään hyvin alkuun myös yrityksen strategiatyössä. Konkreettinen strategia vaatii vähän jumppaa, mutta työ maksaa itsensä takaisin selkeinä tavoitteina ja oikeina päätöksinä.

Yritykseen, joka on ollut olemassa jo jonkin aikaa, on pikkuhiljaa muodostunut omat toimintatavat ja prosessit. Toimitusjohtaja, joka on usein myös yrityksen omistaja, miettii miten toimintaa pitäisi kehittää ja tehostaa pitkällä aikavälillä, mutta arjen kiireet vievät helposti mukanaan, eikä energia tunnu riittävän muutosten suunnitteluun saati sitten toteuttamiseen.

Joskus epävarmuus tulevaisuuden suunnasta tai resurssien riittävyydestä estää tarttumasta toimeen. Voi jopa olla niinkin, että oma motivaatio on hämärtynyt matkan varrella. Miksi olen täällä, mihin minä pyrin? Silloin on hyvä pysähtyä ja miettiä perusasioita uudelleen, jotta omat ajatukset tulevasta kirkastuisivat.

Mistä tulemme?

Strategiaa pohtiessaan on hyvä kurkistaa taustapeiliin ja miettiä miksi yritys joskus perustettiin. Onko yrityksen tarkoitus tai missio muuttunut? Miten toiminta on muuttunut, mitkä hyvät ja huonot kokemukset on saatu? Vuosien varrella kerääntyy valtavasti oman alan tietoa ja osaamista ja maailma näyttää luultavasti tänä päivänä erilaiselta kuin silloin aikoinaan. Miten omat tavoitteeni ja arvoni istuvat tähän?

Keitä olemme?

Miltä näytämme asiakkaille ja muille ulkopuolisille? Entä sisäisesti? Minkälaisten arvojen mukaan toimimme? Kuinka tehokas toiminta on? Mitkä ovat odotukset? Oman tekemisen rehellinen tarkastelu voi joskus olla rankkaa, mutta antoisaa. Jotta pystyisimme piirtämään tulevaisuuden karttaa meidän pitää tietää missä lähtöpiste sijaitsee.

Mihin menemme?

Onko meillä selkeä suunta, visio tai tahtotila? Innostaako se? Hyödynnetäänkö henkilöstön potentiaalia ja miten ihmisistä pidetään huolta? Mikä meitä estää? Onko tarkoin määritellyt fokusalueet? Joskus markkinoiden trendit ja signaalit ovat ilmeiset, joskus muutokset tulevat salakavalasti hiipien ja joskus kuin salama kirkkaalta taivaalta. Toimintaympäristön jatkuva luotaus on yritykselle elinehto.

Selkeä strategia on säästötoimenpide

Johtajan työ on yksinäistä puurtamista ja moni päätös jää hänen yksin tehtäväksi. Häntä auttaa kun on joku, jonka kanssa hän pystyy avoimesti keskustelemaan ja maalaamaan tulevaisuuden kuvaa. Kun suunta ja strategia on mietitty, arjen päätöksenteko helpottuu kuin taikaiskusta.

Sen sijaan, että ”ei ole aikaa” pysähtyä hetkeksi ja miettiä strategiaa, niin mieti onko nyt juuri oikea aika! Selkeä strategia säästää aikaa, rahaa ja muita resursseja, koska se asettaa asiat tärkeysjärjestykseen. Parhaimmillaan se ohjaa organisaation päivittäistä tekemistä ja lisää tehokkuutta. Sen seurauksena yrityksen tulos paranee, koska jokainen organisaatiossa tietää miksi, mitä ja milloin asioita tehdään. Ihmisten itseohjautuvuus ja motivaatio lisääntyy ja johtajan työ helpottuu.

Joskus pitää ensin hidastaa, jotta vauhti kiihtyisi.

Marica Lassus
LMI johtajuuskehittäjä

Onko nyt juuri oikea aika tarttua yrityksesi strategiaan? Lue lisää LMI:n strategiaohjelmasta.

 

Relaterade artiklar